اجتماعي
 
خون باشگاه‌ها به جوش آمد
  بزرگنمايي:
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:01:40

آرمان ايرانيان - به گزارش آرمان ايرانيان، روزنامه شهروند نوشت: «رئيس فدراسيون فوتبال تمام برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي ساختن مرکز جديد اداري فدراسيون و تشکيلات فوتبال ايران در کمپ تيم‌هاي ملي انجام داده و قراردادهاي مربوط به آن هم امضا شده است. به اين ترتيب طبيعي است که ديگر در اين ساختمان جديد خبري از ساختمان ٦ طبقه براي سازمان ليگ نخواهد بود و به احتمال بسيار زياد سازمان ليگ کنوني منحل و تمام کارها براي برگزاري ليگ‌هاي مختلف توسط کميته مسابقات انجام خواهد شد. از آنجا که قرارداد بليت‌فروشي از سازمان ليگ گرفته شده و باشگاه‌ها به نحوه انعقاد و اجراي قراردادهاي تبليغات محيطي هم اعتراض شديد دارند،‌ هيچ بعيد نيست که با انحلال سازمان ليگ تمام امور اقتصادي ديگر توسط فدراسيون اجرايي شود. اين تغيير بزرگ بدون هيچ ترديدي البته جنجال زيادي در فوتبال ايران به راه خواهد انداخت و صفر تا ١٠٠ قدرت اجرايي را به رئيس فدراسيون منتقل خواهد کرد اما اين تمام دلايل براي اين‌ که خودمان را آماده انحلال سازمان ليگ کنيم، نيست. اعتراض باشگاه‌ها به عملکرد اقتصادي اين مجموعه به مهم‌ترين دليل براي اين اتفاق تبديل شده است.
هشدار مدير عامل ذوب‌ آهن
به اين مصاحبه مدير عامل باشگاه ذوب‌ آهن که هفته گذشته در رسانه‌ها بازتاب قابل توجهي هم داشت، توجه کنيد: «براي آخرين‌ بار اين پيام را به جناب بهاروند و آقاي تاج مي‌دهم که باشگاه‌ها منتظر دريافت پول و مطالباتشان هستند. 22هفته از ليگ برتر گذشته و ‌سال هم رو به پايان است. باشگاه‌ها انتظار دريافت مطالبات و تزريق پول را دارند. حق پخش تلويزيوني را که نتوانستيم بگيريم؛ در مورد حق محتوا هم فشار آورده شد و گفتند ‌سال جام‌ جهاني است و چنين و چنان مي‌شود. من به‌ عنوان عضو هيأت‌رئيسه سازمان ليگ زير وحشتناک‌ترين فشارها از طرف باشگاه‌ها هستم. آنها حق دارند و مي‌خواهند که مسئولان فوتبال پاسخگو باشند، برخي به من انگ مي‌زنند و مي‌گويند چون اصفهاني هستم براي دريافت مطالبات باشگاه‌ها تلاش نمي‌کنم؛ در حالي ‌که اصلا اين‌گونه نيست.»
قرارداد ١٦٠‌ميليارد توماني چه شد؟
سازمان ليگ در سال‌هاي گذشته وظيفه انعقاد قرارداد تبليغات محيطي فوتبال کشور را به نمايندگي از باشگاه‌ها بر عهده داشته است. نکته قابل توجه اينجاست که هيچ‌کدام از اين قراردادها سرنوشت خوبي نداشته و درباره تسويه‌حساب قراردادها ابهامات مالي بسيار زيادي وجود دارد؛ به ‌عنوان مثال چند ‌سال قبل در زماني که مهدي تاج نايب‌رئيس دوم فدراسيون فوتبال و رئيس سازمان ليگ بود، با شرکت کانون ايران‌نوين قراردادي ١٦٠‌ميليارد توماني ٢ساله (٦٠‌ميليارد براي‌ سال اول و ١٠٠‌ميليارد براي ‌سال دوم) امضا کرد. در‌ سال اول سازمان ليگ مجبور شد به خاطر عدم پخش چند هفته از مسابقات و قرار نگرفتن تابلوهاي تبليغاتي رديف سوم در ورزشگاه‌ها مبلغ ٢٣‌ميليارد تومان به ايران نوين خسارت بدهد. براي‌ سال دوم نيز اين شرکت در هفته‌هاي ابتدايي ليگ خواهان کسر ٥٠‌ميليارد تومان از مبلغ قرارداد به‌ عنوان تخفيف با توجه به مشکلات اقتصادي کشور شد؛ البته هيأت‌رئيسه فدراسيون در آن مقطع با اين درخواست موافقت نکرد. منتها در پايان فصل تسويه‌حساب انجام نشد و همين چند ماه قبل اعلام شد که سازمان ليگ به همان دلايلي که‌ سال اول ٢٣‌ميليارد به شرکت مذکور خسارت داد، براي ‌سال دوم هم وقتي موضوع تخفيف ٥٠ ميلياردي به نتيجه نرسيد‌، مديران تصميم گرفتند خسارتي ٤٦ميلياردي به اين شرکت بدهند. جالب اينجاست که بقيه اين پول هنوز از سوي اسپانسر سابق تبليغات محيطي تا به امروز که مدت‌ها از پايان قرارداد مي‌گذرد، پرداخت نشده است.
٣٥‌ميليارد طلب از فصل قبل
با پايان قرارداد ايران نوين،‌ سازمان ليگ براي تبليغات محيطي ليگ برتر شانزدهم با شرکت فناپ به توافق رسيد و قراردادي نزديک به ٥٥‌ ميليارد توماني با اين شرکت هم امضا کرد. جالب اينجاست که به خاطر اختلافاتي که بين اسپانسر سابق پرسپوليس، استقلال و تراکتورسازي با شرکت فناپ در ماجراي مربوط به راه‌اندازي سامانه پيامکي به وجود آمد‌، در چند هفته از مسابقات اين باشگاه‌ها اجازه نصب تبليغات شرکت‌هاي طرف قرارداد اسپانسر سازمان ليگ در ورزشگاه‌ها را ندادند و به همين ترتيب اين قرارداد هم با مشکلات بسيار زيادي مواجه شد. سعيد آذري، مديرعامل باشگاه ذوب‌آهن که عضو هيأت رئيسه سازمان ليگ هم هست در اين رابطه اعلام کرده است شرکت مذکور ٣٥‌ميليارد تومان از پول قرارداد فصل قبل را تا کنون پرداخت نکرده است.
نگراني‌هاي اقتصادي براي فصل جاري
مسئولان سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال اما براي ليگ برتر هفدهم که در حال حاضر تا هفته بيست‌وسوم اين رقابت‌ها برگزار شده با شرکت امين سيماي کيش (اسپانسر سابق پرسپوليس، استقلال و تراکتورسازي) قراردادي ٦٧‌ميليارد توماني بدون برگزاري مزايده امضا کردند و اين شرکت هم در اجراي قرارداد با مشکلات اساسي رو‌به‌رو شده است و همان‌طور که مديران باشگاه‌ها اعلام کردند تاکنون نتوانسته به تمام تعهدات مالي خود عمل کند و هيچ بعيد نيست که در پايان فصل مبلغ قابل توجهي از قرارداد ٦٧‌ميليارد توماني با اين اسپانسر هم به‌ عنوان خسارت کسر شود.
اتمام حجت باشگاه‌ها با مديران فدراسيون
شکست‌هاي پياپي مسئولان سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال در عقد قراردادهاي تجاري حالا صداي باشگاه‌ها را درآورده است و آنها به شديد‌ترين شکل ممکن به وضع به وجود آمده معترض هستند. جالب اين‌جاست که مديران فوتبال درباره علت شکست‌هاي تجاري و خسارت‌هاي چندده‌ميلياردي که به اسپانسرهاي مختلف داده‌اند و عدم تسويه‌حساب کامل با آنها هم هيچ شفاف‌سازي درست و قانع‌کننده‌اي نداشته‌اند و به همين ترتيب روزبه‌روز به ابهامات افزوده مي‌شود. بحران چندين‌ ساله با صداوسيما در رابطه با پرونده قرارداد حق پخش تلويزيوني را هم که به اين فهرست مشکلات اضافه کنيم، ديگر کاملا مشخص مي‌شود که فوتبال کشور با چه بحران بزرگي روبه‌رو است. از اين‌ رو باشگاه‌ها در مذاکرات شفاهي و کتبي خود با مديران ارشد فوتبال کشور رسما اتمام حجت کرده‌اند که اگر فکري به حال اين مشکلات نشود، از ‌سال آينده نسبت به قرارداد حق پخش تلويزيوني و تبليغات محيطي ممکن است خودشان تصميم‌گيري و اقدام کنند. به نظر مي‌رسد عملا باشگاه‌ها اعتماد خود را نسبت به سازمان ليگ از دست داده‌‌اند. حتي در اين رابطه شنيده مي‌شود که مديران باشگاه‌هاي پرطرفدار استقلال، ‌پرسپوليس و تراکتورسازي در حال بررسي طرحي هستند تا همان‌ طور که بليت‌فروشي مسابقات خود را خودشان انجام مي‌دهند، انحصار تبليغات محيطي بازي‌هاي خانگي را هم بر عهده بگيرند.
بهاروند: فيفا و AFC هم خودشان قرارداد امضا مي‌کنند
حيدر بهاروند، نايب‌رئيس دوم فدراسيون فوتبال و رئيس سازمان ليگ درباره ابهامات مربوط به قراردادهاي تبليغات محيطي و اعتراض باشگاه‌ها به «شهروند» مي‌گويد: «در حال حاضر صداوسيما سال‌هاي ‌سال است که پول باشگاه‌ها را نمي‌دهد و فوتبال ايران از مهمترين بخش درآمد خود محروم است. صداوسيما حتي در تصويربرداري مسابقات ليگ هم کارشکني‌هايي انجام مي‌دهد که مشکلات زيادي براي قرارداد تبليغات محيطي به وجود آورده است. قبول داريم که در قراردادهاي قبلي تبليغات محيطي مشکلاتي وجود داشته که هنوز تسويه‌حساب با شرکت‌ها انجام نشده است. منتهي از وقتي که من رئيس سازمان ليگ شدم به جديت پيگير گرفتن حقوق باشگاه‌ها هستم. براي قرارداد تبليغات محيطي اين فصل هم سعي مي‌کنيم حق و حقوق کامل باشگاه‌ها را از اسپانسر دريافت کنيم.»
وي درباره اين‌ که برخي باشگاه‌ها تمايل دارند خودشان مجري تبليغات محيطي بازي‌هاي خانگي باشند، مي‌افزايد: فيفا و کنفدراسيون‌هاي فوتبال قاره‌هاي مختلف نيز خودشان به نمايندگي از باشگاه‌ها در مسابقات باشگاهي و به نمايندگي از فدراسيون‌ها در مسابقات ملي مختلف قرارداد تبليغات محيطي را با شرکت‌هاي مختلف امضا مي‌کنند و بر اساس جدول پخش و برگزاري مسابقات حق و حقوق باشگاه‌ها را فدراسيون‌ها به آنها پرداخت مي‌کنند. در ايران هم اين طرح اجرا مي‌شود و سازمان ليگ به نمايندگي از باشگاه‌‌ها قرارداد امضا مي‌کند. همچنين بخش قابل‌توجهي از قرارداد تبليغات محيطي به باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال که تمام مسابقات آنها از شبکه سراسري پخش زنده مي‌شود، مي‌رسد و بقيه اين پول بين باشگاه‌ها، فدراسيون، سازمان ليگ و هيأت‌ها طبق جدول پخش و رتبه‌بندي تيم‌ها در جدول تقسيم مي‌شود اما اين‌ که باشگاه‌ها بخواهند خودشان تبليغات محيطي را بر عهده بگيرند به نظر من شدني نيست و يک بي‌نظمي شديد اقتصادي به دنبال خود خواهد آورد چون صداوسيما بازي تمام تيم‌ها را به صورت مستقيم پخش نمي‌‌کند.»
بهاروند همچنين در رابطه با شايعه انحلال سازمان ليگ مي‌گويد: «اگر چنين بحثي وجود داشت، من حتما از آن مطلع مي‌شدم. تاکنون بحثي در اين‌باره مطرح نشده و تا وقتي اساسنامه کنوني وجود داشته باشد کار به همين شکل ادامه خواهد داشت.»
قانون چه مي‌گويد؟
اعتراض دسته‌جمعي باشگاه‌ها به سياست‌هاي اقتصادي فوتبال ايران در شرايطي است که از مدت‌ها قبل شايعه انحلال سازمان ليگ و تبديل آن به کميته مسابقات در محافل ورزشي شنيده‌ مي‌شود. طبق اساسنامه فدراسيون فوتبال تمام مسابقات فوتبال کشور بايد زير نظر کميته مسابقات برگزار شود و اين کميته مي‌تواند در صورت لزوم برگزاري ليگ‌هاي مختلف را به سازمان ليگ که از چارت سازماني و نيروي انساني مناسب برخوردار است، واگذار کند. در شرايط کنوني اما چند سالي مي‌شود همه چيز در فدراسيون فوتبال ايران بر عکس اداره مي‌شود. اين روزها همه چيز در تشکيلات سازمان ليگ براي برگزاري ليگ‌ها خلاصه مي‌شود و هيچ خبري از کميته رسمي مسابقات و اعضاي کميته و دپارتمان در آن نيست.»
انتهاي پيام

کد مطلب: 77967 داغ کن - کلوب دات کامارسال به فیسبوکارسال به مای اسپیسارسال به Stumble Uponارسال به Diggارسال به Deliciousارسال به Redditارسال به Google+ارسال به Google

تعداد توصیه ها:0
ارسال به ديگران چاپ با عکس

 نظرات شما
نام:
پست الکترونيک:
متن: *
Protected by FormShield
کد امنیتی: *
بانک ملت
بانک آينده
بانک سپه
پست بانک
محک
بانک گردشگري
خبر ايران